
MAGYAR PEDAGÓGUSKÉPZÉS ÉS PEDAGÓGUS SZAKMAI TUDÁSFORMÁK I. 1
Szerző: Németh András ELTE Eötvös Kiadó, 2012 A 19. század második felében
megjelenő két jellegzetes pedagógus szakmai csoport (alsóbb ún. népiskolák
tanítói és a felsőbb iskolák tanárai) professziója során két szervesen és
funkcionálisan kifejlődő, ugyanakkor egymástól számos lényeges vonásában eltérő
tanári, illetve tanítói pedagógiai kultúra, pedagógusi szaktudás jön létre.
Ennek kialakulása Európa különböző régióiban némi időbeli eltolódással nagyjából
a 18. század végétől a 19-20. század fordulójáig a modern nemzetállamok
kialakulásával párhuzamosan lezajló folyamat - számos további részelemet (mikro-
és makrostrukturális változás bonyolult dinamikáját) magába foglaló átalakulás.
Ennek keretében alakulnak ki az európai nemzetállamok duális közoktatási
rendszerei (tömegoktatás és elitképzés), a különböző pedagógus professziók
(gimnáziumi tanár, szakmai középiskolák, szakképzés, népoktatás), illetve a
különböző egyetemi tudományok keretében önálló tudománnyá váló neveléstudomány
és annak részdiszciplínái. Jelen munka a fenti komplex társadalmi átalakulások
professzió-történeti vetületét állítva vizsgálódásainak középpontjába, a magyar
pedagógus szakmák és a pedagógus szaktudás kibontakozásának történeti
folyamatait elemzi a tágabb európai folyamatokkal is kapcsolatot kereső,
összehasonlító perspektívából. A könyv első része a szakmafejlődés 19. század
közepéig tartó ,,előtörténetét tekinti át - középpontjában a modern magyar
közoktatási rendszer kettős intézményrendszerének megjelenésével párhuzamosan
kialakuló két sajátos pedagógus mesterség (az alsóbb iskolák tanítói és a
felsőbb iskolák tanárai) korai intézményesülésének folyamatai állnak. A
következő rész a további intézményesülési folyamatok 1945-ig tartó időszakának
főbb állomásait tekinti át - részletesen bemutatja az ebben az időszakban
kibontakozó, egymástól számos alapvető vonásában elkülönülő tanár-, illetve
tanítóképzés intézményrendszerét, illetve az annak hátterében álló két egymástól
mind élesebben elkülönülő pedagógiai kultúra, a pedagógus szakmai tudás két
modellértékű (az elméleti pedagógia mint tudomány tartalmaiban is leképződő)
formájának kialakulását. A kötet adatai: Kötés: fóliázott karton Megjelenés éve:
2012 Terjedelem: 112 oldal
megjelenő két jellegzetes pedagógus szakmai csoport (alsóbb ún. népiskolák
tanítói és a felsőbb iskolák tanárai) professziója során két szervesen és
funkcionálisan kifejlődő, ugyanakkor egymástól számos lényeges vonásában eltérő
tanári, illetve tanítói pedagógiai kultúra, pedagógusi szaktudás jön létre.
Ennek kialakulása Európa különböző régióiban némi időbeli eltolódással nagyjából
a 18. század végétől a 19-20. század fordulójáig a modern nemzetállamok
kialakulásával párhuzamosan lezajló folyamat - számos további részelemet (mikro-
és makrostrukturális változás bonyolult dinamikáját) magába foglaló átalakulás.
Ennek keretében alakulnak ki az európai nemzetállamok duális közoktatási
rendszerei (tömegoktatás és elitképzés), a különböző pedagógus professziók
(gimnáziumi tanár, szakmai középiskolák, szakképzés, népoktatás), illetve a
különböző egyetemi tudományok keretében önálló tudománnyá váló neveléstudomány
és annak részdiszciplínái. Jelen munka a fenti komplex társadalmi átalakulások
professzió-történeti vetületét állítva vizsgálódásainak középpontjába, a magyar
pedagógus szakmák és a pedagógus szaktudás kibontakozásának történeti
folyamatait elemzi a tágabb európai folyamatokkal is kapcsolatot kereső,
összehasonlító perspektívából. A könyv első része a szakmafejlődés 19. század
közepéig tartó ,,előtörténetét tekinti át - középpontjában a modern magyar
közoktatási rendszer kettős intézményrendszerének megjelenésével párhuzamosan
kialakuló két sajátos pedagógus mesterség (az alsóbb iskolák tanítói és a
felsőbb iskolák tanárai) korai intézményesülésének folyamatai állnak. A
következő rész a további intézményesülési folyamatok 1945-ig tartó időszakának
főbb állomásait tekinti át - részletesen bemutatja az ebben az időszakban
kibontakozó, egymástól számos alapvető vonásában elkülönülő tanár-, illetve
tanítóképzés intézményrendszerét, illetve az annak hátterében álló két egymástól
mind élesebben elkülönülő pedagógiai kultúra, a pedagógus szakmai tudás két
modellértékű (az elméleti pedagógia mint tudomány tartalmaiban is leképződő)
formájának kialakulását. A kötet adatai: Kötés: fóliázott karton Megjelenés éve:
2012 Terjedelem: 112 oldal

Adatlap
Ár: | 2.645 Ft |
A hirdető: | Kereskedőtől |
Értékesítés típusa: | Eladó |
Feladás dátuma: | 2025.04.21 |
Eddig megtekintették 4 alkalommal |
A hirdető adatai

Könyv kereső rovaton belül a(z) "MAGYAR PEDAGÓGUSKÉPZÉS ÉS PEDAGÓGUS SZAKMAI TUDÁSFORMÁK I. 1" című hirdetést látja. (fent)