
ÉLETHOSSZIG TANULNI
Az Európai Unió lifelong learning-koncepciójának adaptációja Magyarországon és
Németországban 1996 és 2005 között Szerző: Óhidy Andrea Gondolat Kiadó, 2021
Lifelong learning ? magyarul: az élethosszig tartó tanulás ? eszméje az utóbbi
évtizedek során nemcsak a legfontosabb pedagógiai paradigmává vált egész
Európában, hanem az Európai Unió oktatáspolitikai reformkoncepcióinak
összefoglaló fogalmává is. Az élethosszig tartó tanulás 1996-ben kikiáltott
európai éve óta a lifelong learning-program a modern idők társadalmi, politikai
és gazdasági változásaira adható egyetlen válasznak számít Európában. Jelen
kutatás középpontjában az Európai Unió lifelong learning-programja áll. A
koncepciót egyrészt az európai integrációs folyamat keretében, másrészt annak
részeként vizsgáljuk az 1996?2005 időszakban. A vizsgálat két szintet foglal
magában: az Európai Unió szintjét, valamint a kiválasztott tagországok ?
Németország és Magyarország ? szintjét. A vizsgálat kiindulópontja az a
feltevés, miszerint az Európai Unió tag- államai az EU lifelong
learning-koncepciójának adaptálása során (oktatás) politikájukat, intézményeiket
és azok felépítését nem mechanikusan, azaz nem az EU-előírások egyszerű átvétele
révén alakítják, hanem mindig saját nemzeti érdekeik figyelembevételével
valósítják meg. Jelen kutatásban Radaelli definícióját átvéve, erre a jelenségre
az europizálódás fogalmát használjuk, amelyen a nemzeti (oktatás)politikák
logikájában az európai integráció hatására megjelenő változást értjük. A
politikai cselekvés logikájának megváltozását a kiválasztott országokban két
területen vizsgáljuk: a nemzeti oktatáspolitikában, valamint a neveléstudományi
vitában. A ?figyelembevé- tel ? értelmezés ? adaptáció? többszintű elemzési séma
segítségével nemcsak a lifelong learning-koncepció adaptációjának hasonlóságait
és különbségeit elemeztük a vizsgált országokban, hanem az azt meghatározó
tényezőket is. Az összehasonlító elemzés segítségével kimutattuk, hogy a
vizsgált két európai ország oktatáspolitikája hasonló problémákkal küzd, és
hasonló kihívások előtt áll. Az EU lifelong learning-koncepciója sokat segíthet
abban, hogy ezek a közös problémák ? legalábbis részben ? közös megoldásra
találjanak. Hiszen a kérdés már régen nem az, hogy szükségünk van-e az
élethosszig tartó tanulásra, hanem hogy miként tudjuk azt úgy megvalósítani,
hogy a koncepció ne csak politikai jelszó maradjon, és ne váljon a gazdasági
érdekek kiszolgálásának legitimációs eszközévé sem. A kötet adatai: Kötés:
kartonált Megjelenés éve: 2021 Terjedelem: 284 oldal
Németországban 1996 és 2005 között Szerző: Óhidy Andrea Gondolat Kiadó, 2021
Lifelong learning ? magyarul: az élethosszig tartó tanulás ? eszméje az utóbbi
évtizedek során nemcsak a legfontosabb pedagógiai paradigmává vált egész
Európában, hanem az Európai Unió oktatáspolitikai reformkoncepcióinak
összefoglaló fogalmává is. Az élethosszig tartó tanulás 1996-ben kikiáltott
európai éve óta a lifelong learning-program a modern idők társadalmi, politikai
és gazdasági változásaira adható egyetlen válasznak számít Európában. Jelen
kutatás középpontjában az Európai Unió lifelong learning-programja áll. A
koncepciót egyrészt az európai integrációs folyamat keretében, másrészt annak
részeként vizsgáljuk az 1996?2005 időszakban. A vizsgálat két szintet foglal
magában: az Európai Unió szintjét, valamint a kiválasztott tagországok ?
Németország és Magyarország ? szintjét. A vizsgálat kiindulópontja az a
feltevés, miszerint az Európai Unió tag- államai az EU lifelong
learning-koncepciójának adaptálása során (oktatás) politikájukat, intézményeiket
és azok felépítését nem mechanikusan, azaz nem az EU-előírások egyszerű átvétele
révén alakítják, hanem mindig saját nemzeti érdekeik figyelembevételével
valósítják meg. Jelen kutatásban Radaelli definícióját átvéve, erre a jelenségre
az europizálódás fogalmát használjuk, amelyen a nemzeti (oktatás)politikák
logikájában az európai integráció hatására megjelenő változást értjük. A
politikai cselekvés logikájának megváltozását a kiválasztott országokban két
területen vizsgáljuk: a nemzeti oktatáspolitikában, valamint a neveléstudományi
vitában. A ?figyelembevé- tel ? értelmezés ? adaptáció? többszintű elemzési séma
segítségével nemcsak a lifelong learning-koncepció adaptációjának hasonlóságait
és különbségeit elemeztük a vizsgált országokban, hanem az azt meghatározó
tényezőket is. Az összehasonlító elemzés segítségével kimutattuk, hogy a
vizsgált két európai ország oktatáspolitikája hasonló problémákkal küzd, és
hasonló kihívások előtt áll. Az EU lifelong learning-koncepciója sokat segíthet
abban, hogy ezek a közös problémák ? legalábbis részben ? közös megoldásra
találjanak. Hiszen a kérdés már régen nem az, hogy szükségünk van-e az
élethosszig tartó tanulásra, hanem hogy miként tudjuk azt úgy megvalósítani,
hogy a koncepció ne csak politikai jelszó maradjon, és ne váljon a gazdasági
érdekek kiszolgálásának legitimációs eszközévé sem. A kötet adatai: Kötés:
kartonált Megjelenés éve: 2021 Terjedelem: 284 oldal

Adatlap
Ár: | 2.975 Ft |
A hirdető: | Kereskedőtől |
Értékesítés típusa: | Eladó |
Feladás dátuma: | 2025.04.01 |
Eddig megtekintették 2 alkalommal |
A hirdető adatai

Könyv kereső rovaton belül a(z) "ÉLETHOSSZIG TANULNI" című hirdetést látja. (fent)