
Gerhard W. Menzel - Vermeer
A XVI-XVII. század a holland festészet nagy korszaka, amelyet méltó módon három
zseniális mester, Rembrandt, Frans Hals és Jan Vermeer munkássága teljesít ki és
zár le. Közülük a legfiatalabb, a delfti születésű Vermeer a XVIII. századi
holland polgár tipikus életét élte. Tanulóévei után szülővárosa festőcéhének
tagja lett, majd - megfelelő idő elteltével - a céh elöljárója. A festés mellett
műkereskedéssel foglalkozott, hogy egyre népesebb családja kenyerét megkeresse,
olykor nyomasztó anyagi nehézségekkel is küszködött. Eközben állhatatosan, a
lehető legtökéletesebb megoldásokra törekedve, önmagával mindig elégedetlenül
festette képeit, amelyek egy-két kivételtől eltekintve a hétköznapok egyszerű
eseményeit ábrázolták. Festett tejet öntő konyhalányt, gyöngyöt mérő asszonyt,
kis szobában levelet olvasó nőt és néhány két-három alakos jelenetet: katonát
nevető leánnyal, leányt a zenemesterrel stb. Képei csendet, meghitt, ám kissé
melankolikus hangulatot árasztanak. A néző könnyen belefeledkezik egy pompás
szőnyeg mintáinak, egy hangszer kecses formájának, egy már-már tapinthatóan
anyagszerű ruhának vagy ékszernek a szemlélésébe, de a mesterségbeli tudás
minden eszközét felvonultató, roppant összefogott kompozíció végül is
lehetetlenné teszi, hogy belevesszen a részletekbe. Vermeer - témáit tekintve -
életképeket festett, aeuvre-je mégsem sorolható be egyszerűen a XVII. századi
zsánerfestészetbe. A fény és az atmoszferikus jelenségek megörökítése, az a
törekvése, hogy ne csupán korának egyes jellegzetességeit, hanem alaphangulatát
ragadja meg, a Műterem című festményen összefoglalt ars poeticája, mind olyan
előremutató vonása művészetének, amely csak három évszázad múltán talált
követőre.
zseniális mester, Rembrandt, Frans Hals és Jan Vermeer munkássága teljesít ki és
zár le. Közülük a legfiatalabb, a delfti születésű Vermeer a XVIII. századi
holland polgár tipikus életét élte. Tanulóévei után szülővárosa festőcéhének
tagja lett, majd - megfelelő idő elteltével - a céh elöljárója. A festés mellett
műkereskedéssel foglalkozott, hogy egyre népesebb családja kenyerét megkeresse,
olykor nyomasztó anyagi nehézségekkel is küszködött. Eközben állhatatosan, a
lehető legtökéletesebb megoldásokra törekedve, önmagával mindig elégedetlenül
festette képeit, amelyek egy-két kivételtől eltekintve a hétköznapok egyszerű
eseményeit ábrázolták. Festett tejet öntő konyhalányt, gyöngyöt mérő asszonyt,
kis szobában levelet olvasó nőt és néhány két-három alakos jelenetet: katonát
nevető leánnyal, leányt a zenemesterrel stb. Képei csendet, meghitt, ám kissé
melankolikus hangulatot árasztanak. A néző könnyen belefeledkezik egy pompás
szőnyeg mintáinak, egy hangszer kecses formájának, egy már-már tapinthatóan
anyagszerű ruhának vagy ékszernek a szemlélésébe, de a mesterségbeli tudás
minden eszközét felvonultató, roppant összefogott kompozíció végül is
lehetetlenné teszi, hogy belevesszen a részletekbe. Vermeer - témáit tekintve -
életképeket festett, aeuvre-je mégsem sorolható be egyszerűen a XVII. századi
zsánerfestészetbe. A fény és az atmoszferikus jelenségek megörökítése, az a
törekvése, hogy ne csupán korának egyes jellegzetességeit, hanem alaphangulatát
ragadja meg, a Műterem című festményen összefoglalt ars poeticája, mind olyan
előremutató vonása művészetének, amely csak három évszázad múltán talált
követőre.

Adatlap
Ár: | 1.900 Ft |
Feladás dátuma: | 2025.03.12 |
Eddig megtekintették 10 alkalommal |
A hirdető adatai

Könyv kereső rovaton belül a(z) "Gerhard W. Menzel - Vermeer" című hirdetést látja. (fent)