DELTATÁJ. EGYETEMES MŰVÉSZETTÖRTÉNET MINDENKINEK 1980-2000
Szerző: Aknai Tamás Dialóg Campus Kiadó, 2011 Félelemmel vegyes csodálatot
ébresztett bennem a felismerés: világunkban a ?megformáltság? egyetemes
érvényűvé vált. Ebből következik, hogy a látással birtokba vehető környezet
külső és belső tágasságának kísérőjelenségeként radikálisan megváltoztak a
művészi kreativitás keretei. Ellenállhatatlan késztetést éreztem a ?kortárs?
vizuális művészetek céljában, feladatkörében lejátszódó átrendeződések
megfigyelésére. Észre kellett vennem, hogy a tartalombővülések, formai,
technikai újdonságok, a kommunikáció ?klímaváltozása? a művészetek mindeddig
?másra rendelt? közegében a mindennapi élet organikus és mesterséges
szervezeteivel közeli kapcsolatot építettek ki. Éspedig úgy, hogy eközben az
egyre inkább összefonódó művészi kifejezés-, és jelzésformákban az önfelmérés és
önértékelés is állandósult, formaalkotó szükségletté vált. Az egyidejű és
egyetemes érvényű tendenciák az egyéni és intézményi kommunikáció adott
rendszereit felhasználva a legkülönbözőbb irányból érkező forrásokat
egységesítik a vizuális művészetekben is. E mélyre ható átalakulás legfőbb
folyamatait kísérli meg nyomon követni könyvünk, a Deltatáj. A kötet adatai:
Formátum: B/5 Kötés: kartonált Megjelenés éve: 2011 Terjedelem: 416 oldal
Tartalomjegyzék: Előszó 7 Bevezetés 12 A delta előtt 28 Egy művészettörténeti
modell a századvégen 28 Andy Warhol életművének legfőbb rétegei 28 Az ?Új
Művészet meghatározása felé 41 Romantika és retrospekció 43 Mi az, hogy a
nyolcvanas évek? 48 Az idézetek képzőművészete 58 Az avantgárd után 66 A hősies
avantgárd 68 A szigorú (purista) avantgárd 70 A radikális avantgárd 71 A
posztavantgárd 76 Az európai érzékenység? 80 A delta ágai 86 A századvég felé?
86 Az ?Új Kép művészete (New Image Art) 109 Az olasz transzavantgard 169 Az ?új
expresszionizmus 175 A ?rossz képek. A nyolcvanas évek amerikai festészete (USA)
184 A ?minták (pattern) és dekoráció 193 Graffiti 205 A torkolatnál 212 A szobor
fogalmának és testének átalakulása 212 Kapcsolat a konceptuális művészettel 213
A ?valódi kép és a dokumentum 220 Az anyag és a formai hagyomány új kapcsolata
227 A Neo Geo 237 A szimuláció (hasonlítás?hasonlóság) 240 Jeff Koons-effektus
241 A high-tech képregényei 249 Új konceptualizmus 255 A klasszikus ready made
megszólítása 257 Az alany és a Másik 259 Koncept-dekonstrukció 263 Az orosz
helyzet 272 Az Új absztrakció 282 A festmény demisztifikálásának utolsó állomása
284 ?Ábrázoló festő vagyok 288 Szemelvények 297 Clement Greenberg: A modern
festészet 297 T. J. Clark: Clement Greenberg művészetelmélete 301 Joseph Kosuth:
Az elmondhatatlan és kimondhatatlan játékról 313 Stephan Berg: Egy rózsa a
rózsa, vagyis rózsa. Meg nem 318 Megjegyzések a kortárs művészet helyzetével
kapcsolatos vitához 318 Thomas Wulfen: Rendszerszervezés-művészet 320 Hal
Foster: Csodáknak hitt jelek 328 Hilton Kramer: Az idő visszaforgatása: művészet
és politika 1984-ben 335 Margot Lovejoy: A komputer mint dinamikus képalkotó
eszköz 340 Margot Lovejoy: A jövő áramlatai 357 Lynne Cooke: Tárgyi leckék ?
miért olyan egyedi, olyan vonzó napjaink szobrászata? 371 Suzi Gablik: A
művészet újjászületése 376 Suzi Gablik: A posztavantgárd 384 (Végjáték művészet,
lézengő kultúra, utóvédharc) 384 Suzi Gablik: Az ökológiai imperatívusz ? az új
kulturális kód 391 Ingo Arend: A gyökeres változás kikerülhetetlen 400
Beszélgetés Dieter Ramsszal az ökológiáról és a designről 400 Thomas Lawson:
Utolsó leágazás: a festészet 404 Wolfgang Zinggl: Rövid visszapillantás a tiszta
térre 412 Művészet és intézményei O?Doherty ?The White Cube című írása alapján
412 Megjegyzések 416
ébresztett bennem a felismerés: világunkban a ?megformáltság? egyetemes
érvényűvé vált. Ebből következik, hogy a látással birtokba vehető környezet
külső és belső tágasságának kísérőjelenségeként radikálisan megváltoztak a
művészi kreativitás keretei. Ellenállhatatlan késztetést éreztem a ?kortárs?
vizuális művészetek céljában, feladatkörében lejátszódó átrendeződések
megfigyelésére. Észre kellett vennem, hogy a tartalombővülések, formai,
technikai újdonságok, a kommunikáció ?klímaváltozása? a művészetek mindeddig
?másra rendelt? közegében a mindennapi élet organikus és mesterséges
szervezeteivel közeli kapcsolatot építettek ki. Éspedig úgy, hogy eközben az
egyre inkább összefonódó művészi kifejezés-, és jelzésformákban az önfelmérés és
önértékelés is állandósult, formaalkotó szükségletté vált. Az egyidejű és
egyetemes érvényű tendenciák az egyéni és intézményi kommunikáció adott
rendszereit felhasználva a legkülönbözőbb irányból érkező forrásokat
egységesítik a vizuális művészetekben is. E mélyre ható átalakulás legfőbb
folyamatait kísérli meg nyomon követni könyvünk, a Deltatáj. A kötet adatai:
Formátum: B/5 Kötés: kartonált Megjelenés éve: 2011 Terjedelem: 416 oldal
Tartalomjegyzék: Előszó 7 Bevezetés 12 A delta előtt 28 Egy művészettörténeti
modell a századvégen 28 Andy Warhol életművének legfőbb rétegei 28 Az ?Új
Művészet meghatározása felé 41 Romantika és retrospekció 43 Mi az, hogy a
nyolcvanas évek? 48 Az idézetek képzőművészete 58 Az avantgárd után 66 A hősies
avantgárd 68 A szigorú (purista) avantgárd 70 A radikális avantgárd 71 A
posztavantgárd 76 Az európai érzékenység? 80 A delta ágai 86 A századvég felé?
86 Az ?Új Kép művészete (New Image Art) 109 Az olasz transzavantgard 169 Az ?új
expresszionizmus 175 A ?rossz képek. A nyolcvanas évek amerikai festészete (USA)
184 A ?minták (pattern) és dekoráció 193 Graffiti 205 A torkolatnál 212 A szobor
fogalmának és testének átalakulása 212 Kapcsolat a konceptuális művészettel 213
A ?valódi kép és a dokumentum 220 Az anyag és a formai hagyomány új kapcsolata
227 A Neo Geo 237 A szimuláció (hasonlítás?hasonlóság) 240 Jeff Koons-effektus
241 A high-tech képregényei 249 Új konceptualizmus 255 A klasszikus ready made
megszólítása 257 Az alany és a Másik 259 Koncept-dekonstrukció 263 Az orosz
helyzet 272 Az Új absztrakció 282 A festmény demisztifikálásának utolsó állomása
284 ?Ábrázoló festő vagyok 288 Szemelvények 297 Clement Greenberg: A modern
festészet 297 T. J. Clark: Clement Greenberg művészetelmélete 301 Joseph Kosuth:
Az elmondhatatlan és kimondhatatlan játékról 313 Stephan Berg: Egy rózsa a
rózsa, vagyis rózsa. Meg nem 318 Megjegyzések a kortárs művészet helyzetével
kapcsolatos vitához 318 Thomas Wulfen: Rendszerszervezés-művészet 320 Hal
Foster: Csodáknak hitt jelek 328 Hilton Kramer: Az idő visszaforgatása: művészet
és politika 1984-ben 335 Margot Lovejoy: A komputer mint dinamikus képalkotó
eszköz 340 Margot Lovejoy: A jövő áramlatai 357 Lynne Cooke: Tárgyi leckék ?
miért olyan egyedi, olyan vonzó napjaink szobrászata? 371 Suzi Gablik: A
művészet újjászületése 376 Suzi Gablik: A posztavantgárd 384 (Végjáték művészet,
lézengő kultúra, utóvédharc) 384 Suzi Gablik: Az ökológiai imperatívusz ? az új
kulturális kód 391 Ingo Arend: A gyökeres változás kikerülhetetlen 400
Beszélgetés Dieter Ramsszal az ökológiáról és a designről 400 Thomas Lawson:
Utolsó leágazás: a festészet 404 Wolfgang Zinggl: Rövid visszapillantás a tiszta
térre 412 Művészet és intézményei O?Doherty ?The White Cube című írása alapján
412 Megjegyzések 416
Adatlap
Ár: | 5.380 Ft |
A hirdető: | Kereskedőtől |
Értékesítés típusa: | Eladó |
Feladás dátuma: | 2024.11.18 |
Eddig megtekintették 13 alkalommal |
A hirdető adatai
Könyv kereső rovaton belül a(z) "DELTATÁJ. EGYETEMES MŰVÉSZETTÖRTÉNET MINDENKINEK 1980-2000" című hirdetést látja. (fent)