A KESERGŐ NIMFÁTÓL A FONÓHÁZI DALOKIG
Közköltészeti hatások a magyar irodalomban (1700?1800) Irodalomtudomány és
Kritika Szerző: Csörsz Rumen István Universitas Kiadó, 2016 A kötet áttekinti a
XVII. századi előzmények továbbélését, majd néhány meghatározó XVIII. századi
magyar költő portréfejezetei következnek ? a közköltészet nézőpontjából. A
hídszerepet játszó Gyöngyösi István után Amade László és Faludi Ferenc, majd
Gvadányi József, a mesterkedő költők, végül a sok hagyományszálat összefogó
Pálóczi Horváth Ádám és Csokonai Vitéz Mihály költészetének tanulságai
következnek. A kötetet az első magyar világi dal-zsebkönyv, a váci Énekes
Gyűjtemény bemutatása, illetve néhány egykorú kritikai reflexió elemzése zárja.
A XVIII. századi magyarországi közköltészet sokáig volt elhanyagolt területe
irodalomtörténet-írásunknak; kritikai kiadása 2000-től, a Régi Magyar Költők
Tára XVIII. századi sorozatában indult meg. Ideje azonban megértenünk e műfajok
és közlésformák szerepét az irodalom rendszerében, így nélkülözhetetlenné vált a
téma alaposabb elméleti vizsgálata. A 2000-es évek reflexiói jelzik: az
irodalomtudomány egyre több hasznát látja a populáris kultúra alaposabb
megismerésének, amely fontos recepciótörténeti kérdéseket rejt. Vizsgálhatjuk-e
úgy a közköltészetet, mint az önelvű irodalmi élet régies megfelelőjét, egy
funkcionális-pragmatikus irodalmiságot? Úgy tűnik, az elittudat és az
individualitáson túllépő közösségi szórakozás kettőssége, amely már a középkori
vágáns költőket jellemezte, a későbbi korokban is fennmaradt. Mi több, írói
programként szolgálhatott. A kötet áttekinti a XVII. századi előzmények
továbbélését, majd néhány meghatározó XVIII. századi magyar költő
portréfejezetei következnek ? a közköltészet nézőpontjából. A hídszerepet játszó
Gyöngyösi István után Amade László és Faludi Ferenc, majd Gvadányi József, a
mesterkedő költők, végül a sok hagyományszálat összefogó Pálóczi Horváth Ádám és
Csokonai Vitéz Mihály költészetének tanulságai következnek. A kötetet az első
magyar világi dal-zsebkönyv, a váci Énekes Gyűjtemény bemutatása, illetve néhány
egykorú kritikai reflexió elemzése zárja. A kötet adatai: Formátum: 148 x 230 x
25 mm Kötés: Keménykötés Megjelenés éve: 2016 Terjedelem: 447 oldal
Tartalomjegyzék: TARTALOM Az irodalom aljnövényzete (Előszó) ...... 9 I. A
magyar közköltészet történeti poétikai alapjai .. 21 I. 1. Magyar populáris
irodalmi szöveghagyomány a kora újkorban ... 21 I. 2. A XVI?XVII. századi
örökség a XVIII. században ... 25 I. 2. 1. Vágáns költészet, diák(b)irodalom
..... 27 I. 2. 2. Másodvirágzás ?a szerelem argumentumában? (A virágének) ... 31
I. 3. 3. Gravaminális és vegyes műfajok ... 39 II. Költőportrék közköltészeti
tükörben ... 53 II. 1. Gyöngyösi István ... 57 II. 1. 1. Imitáció,
Gyöngyösi-szövegmodellek ... 57 II. 1. 2. Egy önállósult töredék: Keménynek
csendesen ballag paripája ... 69 II. 2. Bucolica Hungarica: a magyar rokokó
költészet ... 75 II. 2. 1. ?Tovább nem tűrhetem, azért kijelentem?? (Amade
László) ... 75 II. 2. 2. A? setét gondokat magas szegre tenni (Faludi Ferenc)
... 96 II. 3. Gvadányi József ... 115 II. 3. 1. A közköltészet használati köre
és használói ... 116 II. 3. 2. Közköltészeti idézetek ... 140 II. 4. Mesterkedők
... 155 II. 4. 1. Verstechnikák, szövegintarziák ... 157 II. 4. 2. Az utolsó (?)
vándor poéta: Berei Farkas András ... 188 II. 4. 3. Verseghy Ferenc: Rikóti
Mátyás (1804) ... 197 II. 5. Pálóczi Horváth Ádám
.............................................................. 213 II. 5. 1. ?ki
magam tsinálmányja, ki másé? (Közköltészet és írói program az Ötödfélszáz
Énekekben) ......................................... 213 II. 5. 2. Közköltészeti
idézetek .................................................... 231 II. 5. 3.
Csipkebokor, kormos agyag énekemet énekeli .............. 240 II. 5. 4. További
énekversek ........................................................ 255
Csorsz_Kritikatort_2016.indd 5 2016.06.05. 22:26:07 6 II. 6. Csokonai Vitéz
Mihály .............................................................. 267 II. 6.
1. ??a? Parnassus? bodzái közt?. A közköltészet mint Csokonai egyik hátországa
....... 267 II. 6. 2. Csikorgás és kuruzslás: közköltészet Csokonai színpadán
............................... 303 II. 6. 3. Csokonai közkézen
......................................................... 323 II. 7. Az első
magyar lírai antológia: a váci Énekes Gyűjtemény (1799, 1801, 1803, 1823)
............................................................ 353 II. 7. 1.
Kiadástörténet
................................................................... 355 II. 7.
2. Kötetkompozíció
.............................................................. 359 II. 7. 3. Az
Énekes Gyűjtemény hatása ......................................... 372 III. A
?jámbor puttonos?- tól a ?mendikás tónus?-ig. Kritikatörténeti reflexiók a
XVIII?XIX. századi magyar közköltészethez
...................................................................... 381
Utószó
........................................................................................................
405 Bibliográfia
.............................................................................................
409 Névmutató
Kritika Szerző: Csörsz Rumen István Universitas Kiadó, 2016 A kötet áttekinti a
XVII. századi előzmények továbbélését, majd néhány meghatározó XVIII. századi
magyar költő portréfejezetei következnek ? a közköltészet nézőpontjából. A
hídszerepet játszó Gyöngyösi István után Amade László és Faludi Ferenc, majd
Gvadányi József, a mesterkedő költők, végül a sok hagyományszálat összefogó
Pálóczi Horváth Ádám és Csokonai Vitéz Mihály költészetének tanulságai
következnek. A kötetet az első magyar világi dal-zsebkönyv, a váci Énekes
Gyűjtemény bemutatása, illetve néhány egykorú kritikai reflexió elemzése zárja.
A XVIII. századi magyarországi közköltészet sokáig volt elhanyagolt területe
irodalomtörténet-írásunknak; kritikai kiadása 2000-től, a Régi Magyar Költők
Tára XVIII. századi sorozatában indult meg. Ideje azonban megértenünk e műfajok
és közlésformák szerepét az irodalom rendszerében, így nélkülözhetetlenné vált a
téma alaposabb elméleti vizsgálata. A 2000-es évek reflexiói jelzik: az
irodalomtudomány egyre több hasznát látja a populáris kultúra alaposabb
megismerésének, amely fontos recepciótörténeti kérdéseket rejt. Vizsgálhatjuk-e
úgy a közköltészetet, mint az önelvű irodalmi élet régies megfelelőjét, egy
funkcionális-pragmatikus irodalmiságot? Úgy tűnik, az elittudat és az
individualitáson túllépő közösségi szórakozás kettőssége, amely már a középkori
vágáns költőket jellemezte, a későbbi korokban is fennmaradt. Mi több, írói
programként szolgálhatott. A kötet áttekinti a XVII. századi előzmények
továbbélését, majd néhány meghatározó XVIII. századi magyar költő
portréfejezetei következnek ? a közköltészet nézőpontjából. A hídszerepet játszó
Gyöngyösi István után Amade László és Faludi Ferenc, majd Gvadányi József, a
mesterkedő költők, végül a sok hagyományszálat összefogó Pálóczi Horváth Ádám és
Csokonai Vitéz Mihály költészetének tanulságai következnek. A kötetet az első
magyar világi dal-zsebkönyv, a váci Énekes Gyűjtemény bemutatása, illetve néhány
egykorú kritikai reflexió elemzése zárja. A kötet adatai: Formátum: 148 x 230 x
25 mm Kötés: Keménykötés Megjelenés éve: 2016 Terjedelem: 447 oldal
Tartalomjegyzék: TARTALOM Az irodalom aljnövényzete (Előszó) ...... 9 I. A
magyar közköltészet történeti poétikai alapjai .. 21 I. 1. Magyar populáris
irodalmi szöveghagyomány a kora újkorban ... 21 I. 2. A XVI?XVII. századi
örökség a XVIII. században ... 25 I. 2. 1. Vágáns költészet, diák(b)irodalom
..... 27 I. 2. 2. Másodvirágzás ?a szerelem argumentumában? (A virágének) ... 31
I. 3. 3. Gravaminális és vegyes műfajok ... 39 II. Költőportrék közköltészeti
tükörben ... 53 II. 1. Gyöngyösi István ... 57 II. 1. 1. Imitáció,
Gyöngyösi-szövegmodellek ... 57 II. 1. 2. Egy önállósult töredék: Keménynek
csendesen ballag paripája ... 69 II. 2. Bucolica Hungarica: a magyar rokokó
költészet ... 75 II. 2. 1. ?Tovább nem tűrhetem, azért kijelentem?? (Amade
László) ... 75 II. 2. 2. A? setét gondokat magas szegre tenni (Faludi Ferenc)
... 96 II. 3. Gvadányi József ... 115 II. 3. 1. A közköltészet használati köre
és használói ... 116 II. 3. 2. Közköltészeti idézetek ... 140 II. 4. Mesterkedők
... 155 II. 4. 1. Verstechnikák, szövegintarziák ... 157 II. 4. 2. Az utolsó (?)
vándor poéta: Berei Farkas András ... 188 II. 4. 3. Verseghy Ferenc: Rikóti
Mátyás (1804) ... 197 II. 5. Pálóczi Horváth Ádám
.............................................................. 213 II. 5. 1. ?ki
magam tsinálmányja, ki másé? (Közköltészet és írói program az Ötödfélszáz
Énekekben) ......................................... 213 II. 5. 2. Közköltészeti
idézetek .................................................... 231 II. 5. 3.
Csipkebokor, kormos agyag énekemet énekeli .............. 240 II. 5. 4. További
énekversek ........................................................ 255
Csorsz_Kritikatort_2016.indd 5 2016.06.05. 22:26:07 6 II. 6. Csokonai Vitéz
Mihály .............................................................. 267 II. 6.
1. ??a? Parnassus? bodzái közt?. A közköltészet mint Csokonai egyik hátországa
....... 267 II. 6. 2. Csikorgás és kuruzslás: közköltészet Csokonai színpadán
............................... 303 II. 6. 3. Csokonai közkézen
......................................................... 323 II. 7. Az első
magyar lírai antológia: a váci Énekes Gyűjtemény (1799, 1801, 1803, 1823)
............................................................ 353 II. 7. 1.
Kiadástörténet
................................................................... 355 II. 7.
2. Kötetkompozíció
.............................................................. 359 II. 7. 3. Az
Énekes Gyűjtemény hatása ......................................... 372 III. A
?jámbor puttonos?- tól a ?mendikás tónus?-ig. Kritikatörténeti reflexiók a
XVIII?XIX. századi magyar közköltészethez
...................................................................... 381
Utószó
........................................................................................................
405 Bibliográfia
.............................................................................................
409 Névmutató
Adatlap
Ár: | 1.680 Ft |
A hirdető: | Kereskedőtől |
Értékesítés típusa: | Eladó |
Feladás dátuma: | 2024.11.08 |
Eddig megtekintették 10 alkalommal |
A hirdető adatai
Könyv kereső rovaton belül a(z) "A KESERGŐ NIMFÁTÓL A FONÓHÁZI DALOKIG" című hirdetést látja. (fent)