
Széplaki Erzsébet - Szövegalkotást fejlesztő gyakorlatok 5.
A legfontosabb tudnivalók a Szövegalkotást fejlesztő gyakorlatokról: - A
Szövegalkotást fejlesztő gyakorlatok sorozat 5. évfolyamosoknak szóló munkafüzet
újszerűsége abban áll, hogy olyan köznapi szóbeli és írásbeli képességet
fejlesztő gyakorlatokat tartalmaz, amelyek gyermekközeliek, játékosak, gazdagon
illusztráltak, és segítik a gyerekek mindennapi kommunikációját. - Minden
témakörnél több feladat szolgálja, a 3. és 4. évfolyamos munkafüzetekhez
hasonlóan, a tanulók szókincsének fejlesztését, ami elengedhetetlen a
szövegalkotáshoz. - A taneszköz készítésének egyik alapelve volt, hogy a
szövegalkotás tanítható és tanulható, hiszen lépésekre osztható, azaz
algoritmizálható. - A másik alapelve pedig az, hogy a képességfejlesztéshez
ismeretekre is szükség van. 5. évfolyamon ezek az elbeszéléshez és leíráshoz
kapcsolódó műfaji ismeretek, amelyekkel a tanulók a Jó tanács ikonnal jelezve
ismerkednek meg. - A tanulók a következő szövegműfajok szóbeli és/vagy írásbeli
szövegalkotási algoritmusával ismerkednek meg: elbeszélés, leírás. - Az írásbeli
szövegalkotást mindig megelőzik a szóbeli szövegalkotást segítő gyakorlatok. - A
munkafüzet biztosítja az írásbeli szövegalkotáskor a tanulóknak a piszkozatírás
lehetőségét. Megismerik a piszkozatírás algoritmusát, amelyet felnőtt korukban a
mindennapjaikban is jól tudnak majd hasznosítani, hiszen hozzászoknak ahhoz,
hogy az általuk alkotott szöveget többször, különböző szempontok szerint
ellenőrizzék és javítsák. - A munkafüzet nagy hangsúlyt fektet a közreadásra,
ami nagyon fontos mozzanata a fogalmazástanításnak, ugyanis így fejleszthető a
tanulók felelősségtudata, véleménynyilvánítási és értékelési képessége. Mivel a
szűkös időkeret nem teszi lehetővé, hogy minden tanuló minden fogalmazását
felolvashassa a társainak, ezért fontos, hogy a legalább a padtársával vagy
csoportjának tagjaival megtehesse ezt. - A munkafüzet használatát ikonok
segítik. A már említett Jó tanács ikonon kívül a következőkkel találkoznak még a
tanulók a feladatok előtt: Színezz! Írd le a füzetedbe! Játsszátok el! Párban
dolgozzatok! Csoportban dolgozzatok! - A feladatok utasításai világos
megfogalmazásúak és közérthetőek, gyakran figyelemfelkeltő és motiváló hatásúak.
- A tanulókat többször a már alsó tagozaton megismert ikerpár, Csenge és Csongor
is elkíséri a feladatmegoldó útjukon. Van, amikor ők támogatják a diákokat a
szövegalkotásban, van, amikor a tanuló ad nekik tanácsot egy-egy feladat
megoldásában, egy-egy szöveg javításában, kifejezőbbé tételében. - A kiadvány
végén a Támogatóid fejezetben megtalálhatók a feladatokban szereplő szólások
jelentésének magyarázata, a szövegalkotási javítási jelek, valamint
értékelőlapok az elbeszélés- és a leírásalkotáshoz. - A munkafüzetben a
játékosítás elemei is megtalálhatók. A rejtvények, fejtörők, nyelvi feladványok
nemcsak a szókincsbővítést szolgálják, hanem szórakoztatóak és gyakran humorosak
is. A kiadvány fő témakörei: Visszatekintő; Az elbeszélés; Mesék világa;
Kapcsolataink szóban; A leírás; Kapcsolattartás írásban; Mit viszel magaddal 6.
osztályba?
Szövegalkotást fejlesztő gyakorlatok sorozat 5. évfolyamosoknak szóló munkafüzet
újszerűsége abban áll, hogy olyan köznapi szóbeli és írásbeli képességet
fejlesztő gyakorlatokat tartalmaz, amelyek gyermekközeliek, játékosak, gazdagon
illusztráltak, és segítik a gyerekek mindennapi kommunikációját. - Minden
témakörnél több feladat szolgálja, a 3. és 4. évfolyamos munkafüzetekhez
hasonlóan, a tanulók szókincsének fejlesztését, ami elengedhetetlen a
szövegalkotáshoz. - A taneszköz készítésének egyik alapelve volt, hogy a
szövegalkotás tanítható és tanulható, hiszen lépésekre osztható, azaz
algoritmizálható. - A másik alapelve pedig az, hogy a képességfejlesztéshez
ismeretekre is szükség van. 5. évfolyamon ezek az elbeszéléshez és leíráshoz
kapcsolódó műfaji ismeretek, amelyekkel a tanulók a Jó tanács ikonnal jelezve
ismerkednek meg. - A tanulók a következő szövegműfajok szóbeli és/vagy írásbeli
szövegalkotási algoritmusával ismerkednek meg: elbeszélés, leírás. - Az írásbeli
szövegalkotást mindig megelőzik a szóbeli szövegalkotást segítő gyakorlatok. - A
munkafüzet biztosítja az írásbeli szövegalkotáskor a tanulóknak a piszkozatírás
lehetőségét. Megismerik a piszkozatírás algoritmusát, amelyet felnőtt korukban a
mindennapjaikban is jól tudnak majd hasznosítani, hiszen hozzászoknak ahhoz,
hogy az általuk alkotott szöveget többször, különböző szempontok szerint
ellenőrizzék és javítsák. - A munkafüzet nagy hangsúlyt fektet a közreadásra,
ami nagyon fontos mozzanata a fogalmazástanításnak, ugyanis így fejleszthető a
tanulók felelősségtudata, véleménynyilvánítási és értékelési képessége. Mivel a
szűkös időkeret nem teszi lehetővé, hogy minden tanuló minden fogalmazását
felolvashassa a társainak, ezért fontos, hogy a legalább a padtársával vagy
csoportjának tagjaival megtehesse ezt. - A munkafüzet használatát ikonok
segítik. A már említett Jó tanács ikonon kívül a következőkkel találkoznak még a
tanulók a feladatok előtt: Színezz! Írd le a füzetedbe! Játsszátok el! Párban
dolgozzatok! Csoportban dolgozzatok! - A feladatok utasításai világos
megfogalmazásúak és közérthetőek, gyakran figyelemfelkeltő és motiváló hatásúak.
- A tanulókat többször a már alsó tagozaton megismert ikerpár, Csenge és Csongor
is elkíséri a feladatmegoldó útjukon. Van, amikor ők támogatják a diákokat a
szövegalkotásban, van, amikor a tanuló ad nekik tanácsot egy-egy feladat
megoldásában, egy-egy szöveg javításában, kifejezőbbé tételében. - A kiadvány
végén a Támogatóid fejezetben megtalálhatók a feladatokban szereplő szólások
jelentésének magyarázata, a szövegalkotási javítási jelek, valamint
értékelőlapok az elbeszélés- és a leírásalkotáshoz. - A munkafüzetben a
játékosítás elemei is megtalálhatók. A rejtvények, fejtörők, nyelvi feladványok
nemcsak a szókincsbővítést szolgálják, hanem szórakoztatóak és gyakran humorosak
is. A kiadvány fő témakörei: Visszatekintő; Az elbeszélés; Mesék világa;
Kapcsolataink szóban; A leírás; Kapcsolattartás írásban; Mit viszel magaddal 6.
osztályba?

Adatlap
Ár: | 1.490 Ft |
Könyvkereső: | Iskolai / Tankönyvek |
Feladás dátuma: | 2025.08.15 |
Eddig megtekintették 4 alkalommal |
A hirdető adatai

Könyv kereső rovaton belül a(z) "Széplaki Erzsébet - Szövegalkotást fejlesztő gyakorlatok 5. " című hirdetést látja. (fent)